2.3 Wojny

Wojny – To podstawowy aspekt gry. To one powodują terytorialny rozrost państwa i wzmagają popyt na wszelkie towary na rynku erepublik. Nieraz zaobserwujesz spadek płac i cen gdy nie będzie wielu bitew i ich gwałtowne wzrosty, gdy rozpocznie się potężna militarna ofensywa.
Wypowiedzenie wojny to rola Prezydenta ePolski oraz w szczególnym wypadku kongresmena z wykorzystaniem systemu Naturalnego Wroga
Deklaracja Wojny (DOW) jest głosowana przez kongres podobnie jak ustawa o Naturalnym Wrogu.

Po wypowiedzeniu wojny kraj atakujący ma 24h inicjatywy w wojnie w czasie którym wypowiada bitwę. Jeżeli tego nie uczyni atakowany jest losowo wybrany graniczny region. Inicjatywa jest przedłużana po wygraniu bitwy. Jeżeli bitwa jest przegrana 24h inicjatywy dostaje przeciwnik. W erepublik nie ma granicy morskiej – liczy się tylko granica lądowa. (Niektóre regiony np. z Ameryki mają możliwość atakowania Europy czy Azji i odwrotnie – tylko tak funkcjonuje „lądowe” połączenie)

Czasami dostępna jest opcja Desantu. Jest to atak powietrzny dokonywany na region z którym nie ma się granicy. Aby go dokonać muszą być spełnione odpowiednie warunki (kraj musi posiadać zapas waluty i jedzenia dostarczony przez obywateli). Ustawa jest głosowana przez kongres. Więcej informacji:

kong

Każde państwo może wypowiedzieć tylko jedną bitwę w danej wojnie w tym samym czasie.

Przykładowo Polska graniczy z regionem Berlin i Saksonia. Jeżeli zaatakuje Berlin to dopiero po skończonej i wygranej bitwie będzie mogła zaatakować Saksonię

Ministerstwo Obrony Narodowej (MON)- to ono zarządza bitwami w których uczestniczą obywatele. Jego zadaniem jest optymalne rozdysponowanie potencjału militarnego.
MON w swojej gazecie i na kanale irc #obrona.narodowa podaje informacje o bitwach i ich priorytetach, oraz organizuje wieczorne zbiórki dla cywili.

Priorytety w gazetce są oznaczane za pomocą gwiazdek pod nazwą bitwy, dodatkowo typy bitwy rozróżnia się kolorami buttonów.
– Kolor niebieski to zwykła bitwa między dwoma państwami (+ ich MPP)
– Kolor zielony to powstanie (RW) i oznacza nakaz walki po stronie obrońców (głownie Join Poland)
– Kolor czerwony również odnosi się do powstań i nakazuje walkę po stronie powstańców (Join Resistance)
– Kolor żółty to bitwa wylotowa. Aby wziąć w niej udział trzeba się przenieść do innego kraju.

Bardzo ważne jest walczenie zgodnie z rozkazami MON, subskrybuj ich gazetę i przed każdą walką sprawdzaj aktualne wytyczne.

r9hyj.pngMPP – Mutual Protection Pact, to nic innego jak sojusz wojskowy między danymi państwami. Dzięki nim masz możliwość walki w bitwach które nie są wypowiadane przez Polskę. MPP są proponowane przez prezydentów państw i głosowane przez kongres. Ich koszt to 10 000 lokalnej waluty. Oprócz MPP spotkasz się też z informacjami o sojuszach które nie są umocowane w mechanice gry, ale są zawierane między państwami.

BITWA
Czyli to, o co chodzi w tej grze. Jak wspomniałem to prezydent decyduje o tym który region jest atakowany, jeżeli tego nie zrobi po 24 h robi to automat.
Bitwę możesz wybrać z kilku poziomów. Klikając na stronie w link Kampanie Wojskowe przenosisz się do okna z widokiem wszystkich bitew(poniżej). Ostanie wydarzenia – to lista wszystkich zdarzeń z kraju i świata.

przyklad2

A – Główna bitwa kraju – jest ustawiana przez prezydenta i jest to zwykle bitwa o najwyższym priorytecie
B – Kampanie kraju – Lista bitew z terenu Polski
C – Kampanie sojuszników – Lista bitew w państwach sojuszniczych
D – Wszystkie kampanie – rozwinie listę wszystkich bitew na świecie.
E – Zakończona zwycięska bitwa z widokiem Bohaterów Bitwy i Bohatera Kampanii.

Każda bitwa jest podzielona na mini bitwy trwające od 1,5 do 2 h. Czynnikami determinującymi wygraną są podział na dywizje i dominacja i punkty kampanii.

O przydziale do danej dywizji decyduje poziom doświadczenia gracza. Kształtuje się to następująco:
Gwardia Narodowa (National Guard)–> lvl 1 do 34
Żołnierz (Soldier)–> lvl 35 do 49
Siły Specjalne (Special Forces)–> lvl 50 do 69
Czołgi (Tanks)–> lvl 70 w górę.

Każda z dywizji zdobywa osobno punkty dominacji. Jeżeli któraś z nich osiągnie 1800 pkt zdobywa dla swojego kraju punkty kampanii. Ich ilość uzależniona jest od dywizji. Kształtuje się to następująco:

przyklad3

W poszczególnych okresach bitwy przyznawana jest różna ilość punktów dominacji dla dywizji za przekroczenie 50 % muru. Uzależniona jest od czasu trwania danej mini i kształtuje się następująco:

– W pierwszych 30 minutach bitwy, 10 punktów za każdą minutę bitwy,
– W przedziale 31-60 minuta bitwy, 20 punktów za każdą minutę,
– W przedziale 61-90 minuta bitwy, 30 punktów za każdą minutę
– W ostatnich 30 minutach bitwy, 60 punktów za każdą wygraną minutę bitwy.

Następna mini bitwa zaczyna się wtedy gdy wszystkie dywizje zakończą poprzednią. Jeżeli zdarzy się sytuacja, że jedna z nich wygra, a kolejna „odbija” utraconą wcześniej dominacje, to ta która już ukończyła walkę musi poczekać. Informacja z poziomami dominacji poszczególnych dywizji znajduje się pod buttonem Szczegóły kampanii w oknie głównym walki. Przykładowo wygląda to tak:

przyklad4

A – Liczba punktów kampanii kraju po którego stronie walczymy
B – Liczba punktów kampanii przeciwnika
C – Punkty kampanii jakie zdobyła dana dywizja w tej bitwie (ich suma to A) – analogicznie po drugiej stronie.
D – Aktualny poziom punktów dominacji danej dywizji
E – Obrazowe przedstawienie która dywizja prowadzi u siebie. Kolor niebieski (jedna strona) kolor czerwony (druga strona). Po najechaniu kursorem na poszczególną dywizję pokaże się szczegółowy % muru jaki posiada w tym momencie.

Wygrywanie kampanii
Po każdej bitwie wygranej przez dywizję zostaną dodane punkty w ilości odpowiedniej dla danej dywizji. Np. Po 1 bitwie, jeśli kraj A wygrał bitwy dywizji 1 i 3, kraj B wygrał bitwy dywizji 2 i 4, całkowita liczba punktów będzie wynosić: Kraj A = 4 punkty, Kraj B = 7 punktów

Kampania może trwać przez 15 bitew. Aby kraj wygrał kampanię potrzebuje 83 punktów (jest to większość punktów, które mogą zostać zdobyte w ciągu 15 bitew we wszystkich 4 dywizjach).

Kampania zakończy się, kiedy jeden z krajów osiągnie poziom 94 punktów, nawet jeśli w ciągu kampanii odbyło się mniej niż 15 bitew.

Stary wygląd pola bitwy

Na koniec być może najważniejsze. Okno bitwy. Kształtuje się następująco. Opisałem mam nadzieję wszystkie elementy

przyklad5

A – Dane stron walących z informacją o sojusznikach – czyli krajami z którymi są podpisane MPP.
B – Nazwa regionu o który toczy się bitwa oraz button ze szczegółami kampanii opisanymi wyżej.
C – Pasek dominacji. Po najechaniu na niego ukażą się szczegóły dotyczące % podziału muru. Cyfry w kwadratach to punkty dominacji w danej mini bitwie. Po przekroczeniu 1800 minibitwa się zakończy dla danej dywizji. Poniżej czas trwania tej mini bitwy.
D – Informacja o bohaterach bitwy obydwu stron. Przewijające się obok awatary z Nickami do uczestniczący w bitwie gracze.
E – To my i nasz przeciwnik Informacja o poziomie naszego zdrowia i siły przeciwników.
F – Przycisk zmieniania broni. W tym wypadku jest to „lepsza” bazooka. Przeciwnik ma czołg Q7.
G – Informacja o naszych obrażeniach zadanych w tej mini oraz poziom rangi wojskowej
H – Button konsumpcji jedzenia. Lub w wypadku braku zdrowia do zregenerowania batonów energetycznych.
I – Przycisk do użycia rakiety budowanych z fabrykach rakiet. Zadają 50 000, 250 000, 500 000, 1 000 000 lub 2 500 000 dmg zależnie od poziomu fabryki.
J – Również przycisk do użycia rakiety masowego zniszczenia. Można ją zdobyć przy określonych promocjach za zdobycie medalu bohatera bitwy. Ilość dmg jakie zadaje jest zależna od dywizji. jej maximum dla dywizji 4 to 1 500 000 dmg.
K – Przycisk użycia Bomby. Zdobywa się ją jak poprzednią rakietę przy określonych promocjach za medal bohatera kampanii. Zadaje 5 000 000 dmg. Po jej użyciu wszystkim graczom zmienia się także okno walki (przyjmuje widok podniszczonego)
L – Przycisk ON – włącza statystyki naszych uderzeń jeżeli je wyłączyliśmy. Obok są statystyki całej bitwy. Podział na dywizje, konkretne mini bitwy i top 5 walczących w każdej z nich + wynik ogólny całej kampanii.

Nowy wygląd pola bitwy

pole bitwy v2

Powiększenie dostępne po kliknięciu w obrazek

A – Dane stron walących z informacją o sojusznikach – czyli krajami z którymi są podpisane MPP.
B – Nazwa regionu o który toczy się bitwa oraz button ze szczegółami kampanii opisanymi wyżej.
C – Pasek dominacji. Cyfry w prostokątach to punkty dominacji w danej mini bitwie. Po przekroczeniu 1800 minibitwa się zakończy dla danej dywizji.
D – Informacja o bohaterach bitwy obydwu stron
E – To my i nasz przeciwnik Informacja o poziomie naszego zdrowia i siły przeciwników.
F – Przycisk zmieniania broni, po kliknięciu rozwija się pasek z dostępnymi broniami
G – Informacja o naszych obrażeniach zadanych w tej mini oraz poziom rangi wojskowej
H – Button konsumpcji jedzenia. Lub w wypadku braku zdrowia do zregenerowania batonów energetycznych.
I – Przycisk do użycia rakiety budowanych z fabrykach rakiet oraz małych i dużych bomb.

Został nam przycisk WALCZ – po jego naciśnięciu uderzymy przeciwnika. Od naszego stanu zostanie odjęte zdrowie oraz użycia broni. DMG zostanie dodany do bitwy a nam przybędzie też ptk rangi. Każdy hit to 10 zdrowia. A zabierze nam go tyle ile potrzeba na pokonanie danego przeciwnika. Wartość naszego hita zależy od siły i ptk rangi. Można go obliczyć za pomocą kalkulatora.

Po uderzeniu ukaże ci się okno (można je wyłączyć) z statystyką uderzenia.

p1

Obrażenia – to poziom influ jaki zadałeś pokonując przeciwnika i jest to dodawane do ogólnej liczby influ strony po której walczysz.
* Bonus od naturalnego wroga to premia + 10 % do twojego influ. Ten bonus to element strategi by twój kraj zdobył więcej influ w walce z naturalnym wrogiem.
Ważne. Bonus ten dostają tylko obywatele kraju który ma Naturalnego Wroga. Przykładowo jeżeli Polska ma Niemcy jako Naturalnego Wroga, to obywatel Słowacji walczący po stronie PL bonusu mieć nie będzie. Liczy się posiadane obywatelstwo. Ponadto bonus nie dotyczy powstań kraju który jest Naturalnym Wrogiem
Punkty rangi – to ilość punktów rangi wojskowej które zdobyłeś za ten pojedynek (stanowi 10 % zadanego influ)
Punkty doświadczenia Za każdego strzała dostajesz 1 pkt. Pokonasz przeciwnika w 3 strzałach dostaniesz 3 pkt.
Poniżej można zaznaczyć opcję by powiadomienia nie wyskakiwały nam po każdym hicie.

Medale Battle and Campaign Hero
Po zakończeniu każdej minibitwy obywatelom którzy zadali najwięcej obrażeń po każdej ze stron przyznawany jest medal Bohatera Bitwy w każdej z czterech dywizji. Otrzymają za niego także złoto.
Gwardia Narodowa => 2
Żołnierz => 3
Siły Specjalne => 4
Czołgi => 5
Medal Bohatera Kampanii zdobywa osoba która zadała najwięcej obrażeń ze wszystkich w czasie całej bitwy.

!!!Parę porad i wskazówek!!!
– Kiedy walczyć? Sprawa wygląda dość prosto. Jeżeli nie możesz posiedzieć przy kompie to zawalcz i tyle. Jednak jeżeli możesz pozostać w grze to walcz w ostatnich minutach mini bitwy, jeżeli poziom naszej dominacji jest mniejszy niż 52 %. Jeżeli nie jesteś pewien czy potrzeba twojego dmg w tej bitwie zawsze możesz zapytać na IRC na kanale #obrona.narodowa, Na IRC zawsze znajdziesz najświeższe informacje wiec zaglądaj tak często jak potrafisz. Jeżeli widzisz że przeciwnik ewidentnie odpuścił tą rundę, to zachowaj swój DMG i uderz w następnej rundzie lub wtedy gdy nagle nasza dominacja spadnie poniżej 50 %

– Jeżeli przeczytałeś ten poradnik przed walką to wiedz że nie powinieneś wydawać wszystkich swoich pieniędzy na walkę. Zdrowie odnawiane jest za pomocą chleba i batonów. Jeżeli przytrafiła Ci się ekstremalna sytuacja, że nie masz nic pieniędzy, oraz brakuje Ci zdrowia żeby zapracować, to wejdź na IRC i poproś kogoś o pomoc.

– Staraj się zawsze bić z bronią. Oczywiście tak często jak tylko możesz i jak tylko Cię stać. Najkorzystniejsze są bronie wysokiego Q (Q6-Q7). Lepiej odłożyć pieniądze niż bić z bronią niższego poziomu. Korzystaj z pomocy różnych fundacji. Rozdają bronie i chleb. Namiary na fundacje objęte patronatem MEN: Patronaty MEN

– Sprawa chyba najistotniejsza przy każdej walce czyli pieniądze. Jeżeli nie masz pieniędzy by zregenerować sobie zdrowie to nie walcz, bo skażesz tym samym swoją postać na śmierć. Aby zapracować następnego dnia musisz mieć minimum 10 zdrowia.

Podziękowania od ekipy MEN dla Anioła Zagłady za opracowanie tej części podręcznika.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s